Hva er viktigst – pris eller kvalitet? Og hva er egentlig kvalitet? På en måte et ganske relativt begrep som ikke alltid sier så mye. For samtidig som vi sikrer en felles forståelse for hva vi mener er gode varer gjennom ulike kvalitetsmerker, så kan man jo hevde at alt som ligger rundt selve produktet også speiler den totale kvaliteten.
Jørn Kirkeby er daglig leder hos oss i Nordcon og har vært lenge i bransjen. Selv mener han at bransjen trekkes litt i begge retninger der en vesentlig bedring av det totale produktet ligger i den ene enden, mens en tendens til å se litt mellom fingrene på en del ting trekker like hardt den andre veien. Om det er håp for at alle trekker samme vei, det vil sikkert bare tiden vise. I mellomtiden er det interessant å få vite litt mer om hva Jørn egentlig mener med dette…
Fokus på mer enn produktet
«Det finnes noen gode leverandører, vi er overhodet ikke alene, bare la meg starte med det!» Jørn fortsetter «Vi har blant annet sett at da Åpenhetsloven trådte i kraft så ble det et helt tydelig fokus på at ‘’ de seriøse’’ i bransjen jobber for at deres fabrikker og leverandører ligger godt innenfor grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold overfor sine ansatte. Bare det i seg selv har vært en betydelig påvirker på hvilken retning vi går som bransje, og den har vært viktig.»
Jørn er helt tydelig på at dette har vært en positiv utfordring for han selv og sikkert de fleste andre, men at den årlige rapporteringen bidrar til en generell forbedring av fokus for alle. Også kundene.
«Det er ingen tvil om at de som handler med oss har et uttalt krav om at våre produkter kommer med en visshet om at de er utviklet under ordnede forhold for alle involverte. Og der er jeg helt trygg. Våre fabrikker har ingen mulighet til å jukse i faget, og de fleste er ISO-sertifisert. Det betyr at alt essensielt må dokumenteres. Alt fra innkjøp, håndtering av avfall og ned til hvor plaster og bandasjer ligger tilgjengelig, og hvor brannslukningsapparat i godkjent stand står plassert – og hvordan de ansatte har det på et mer generelt grunnlag.»
Kvalitetskontroll
Nordcon har lange bånd med sine produsenter, som stort sett er de samme som for 25 år siden. «Vi gjør en grundig due diligence hvert år i tillegg til at våre ansatte i de ulike landene besøker våre fabrikker minimum en gang i måneden. Det gjør at vi med sikkerhet kan si at vi kjenner alt fra arbeidsforhold til generell kvalitetskontroll!»
Og det er viktig, for i disse dager jobbes det for å få på plass alle dokumenter før den store revisjonen som forhåpentligvis vil gi Nordcon sin ISO-2015 sertifisering. «Vi har vært sertifisert Miljøfyrtårn siden 2018, så det å forholde oss til en bærekraftig tankegang er ikke noe nytt for oss.» forteller Jørn.
Og bærekraft kommer mer og mer i fokus for hele bransjen. «Vi ser at det som vektes mest i anbud nå er pris, kvalitet og leveringstid. Vår største jobb ligger i å synliggjøre forholdet mellom pris og kvalitet – og hva det vil si over tid. For hvis en 10% dyrere vare har over dobbelt så lang levetid, da vil jo det totale fotavtrykket bli mindre over tid og det vil alle parter tjene på.»
Jørn forklarer nærmere; «Produktene blir nå mer og mer produsert i høyfaste materialer, hvor vi da kan benytte tynnere plater med samme styrke. Dette gir lettere produkter med samme kvaliteter. I snitt blir disse litt dyrere, men det betaler seg over tid. Jeg mener at vi trygt kan si at høyere kvalitet gir lengere levetid som igjen gir en bedre bærekraft.»
Og for Jørn og resten av gjengen i Nordcon er det ingen grunn til å se seg tilbake «Vi skal ligge i forkant! Vi vil være banebrytende i bransjen og det ønsker vi å være lenge!»